Het topstuk van Willem Zwikker

De keuze van een vrijwilliger

woensdag 9 mei 2018

 

 

De keuze van Willem Zwikker is gevallen op het aquarel van Hendrik Pieter Groen van een zeeschip en dat heeft alles te maken met zijn interesse voor de scheepvaart. Willem is vanaf juni 2017 gastheer in het museum. Daarnaast verricht hij maatschappelijk gerelateerd vrijwilligerswerk in Vlaardingen.

De eerste betaalde baan van Willem was matroos aan boord van een havensleepboot. Hij herinnert zich nog goed dat hij met een tros in zijn hand opkeek naar de imposante boeg van een zeekasteel, dat hoog boven hem uittorende. Nadat Willem het havensleepwerk vaarwel had gezegd, is zijn liefde voor de scheepvaart gebleven.

Het beeld van zo’n majestueus schip komt terug op het aquarel van Hendrik Pieter Groen (1886 - 1964) getiteld “Zeegaand vrachtschip bij Vlaardingen Oost “ uit 1954. Een mooi stuk, in warme kleuren van een machtig, anoniem schip, dat Willem herkent als een Victory-schip.

Hendrik Pieter Groen was een getalenteerd Rotterdamse kunstschilder. Hij was één van de schilders die meededen aan de “Paletmanifestatie 1954” die in 1954 in opdracht van de gemeente werd georganiseerd. Het Museum Vlaardingen bezit elf objecten die op die manifestatie werden getoond.

Het schip op het aquarel is, gelet op de ranke boeg, opbouw en laadgerei waarschijnlijk een transportschip uit de Victory-klasse. Die klasse was een sterk verbeterde versie van de befaamde schepen van de Liberty-klasse, zoals deze vanaf 1941 in grote aantallen op Amerikaanse scheepswerven werden gebouwd voor transporten ten behoeve van de geallieerden. Deze schepen, die met een gemiddelde bouwtijd van 30 dagen werden geconstrueerd, waren onmisbaar voor de logistieke oorlogsvoering. Die korte bouwtijd kende echter nadelen met betrekking tot de sterkte en de vaarsnelheid. Die nadelen werden verbeterd in het ontwerp van de Victory-schepen, die vanaf 1944 werden ingezet voor dezelfde taken als de Liberty-schepen. Na de Tweede Wereldoorlog tot aan 1960 werd een groot deel van de Victory-schepen aangepast voor koopvaardij en passagiersvervoer. Nederlandse koopvaardijrederijen hadden na de oorlog meerdere Victory-schepen in de vaart. De Nederlandse regering werd eigenaar van het s.s. Groote Beer, het s.s. Waterman en het s.s. Zuiderkruis die bestemd werden voor troepentransport en emigrantenvervoer van en naar Nederlands Indië en Nederlands Nieuw-Guinea, totdat deze historische episode werd afgesloten.

Dit kwalitatieve aquarel heeft alles in zich om verhalen te vertellen over de Liberty- en Victory-schepen in de Tweede Wereldoorlog en de scheepswerven van Vlaardingen. Hierdoor is dit object opnieuw een uniek topstuk van Museum Vlaardingen.

Met dank aan artnet.com en zienenweten.blogspot.nl