Het topstuk van Petra Proost

woensdag 19 september 2018

Petra Proost is vanaf de opening van Museum Vlaardingen actief als gastvrouw én voor de public relations, met social media als specialisme. Haar keuze van het topstuk heeft geen relatie met haar beroep als lerares Engels, maar wel heel veel met haar creativiteit en interesse in interieurs.

Haar “...Ik word blij als ik de Blauwe Salon binnenstap...” maakt duidelijk dat deze stijlvolle ruimte, met daarin de Visscherijkast en de getoonde kledingstukken, voor haar een topstuk is. De reden van dat enthousiasme is de sfeer van de kamer als geheel. Mooi is het contrast van de stoere rode kleur van mahoniehout van de Visscherijkast tegenover de zachte verfijnde tinten van de 18e-eeuwse kledingstukken in de vitrines. Die harmonie wordt benadrukt door de achtergrond van het blauwe behang en de kleur van de vloerbedekking waardoor ‘alles klopt en alles in balans is’ en als gevolg waarvan de Blauwe Salon een voorname uitstraling krijgt.

De Blauwe Salon maakt deel uit van het omstreeks 1740 gebouwde woonhuis van Abraham van der Linden. De Visscherijkast van ca. 380 x 283 x 53 cm is in 1761 als Vroedschapskast vervaardigd in opdracht van de vroedschap, die deel uitmaakte van het Vlaardingse stadsbestuur. De beperkte diepte was ruim voldoende voor het opbergen van archiefstukken.

De kast en beide kastdeuren zijn van mahoniehoutimitatie met gouden biezen. De bovenzijde van de kast heeft een goud vergulde kuif met kroon en daaronder de rode Vlaardingse leeuw, met aan weerszijden twee putti (mollige kinderfiguurtjes), die de tekenen van gezag en gerechtigheid vasthouden. Daarnaast twee griffioenen, als bewaker van de goddelijke macht en op de uiterste punten van de kroonlijst twee brandende toortsen, die de waarheid, waakzaamheid en het ontluiken van inzicht verbeelden. Onder deze versieringen het jaartal MDCCLXI als aanduiding van het jaar 1761. Binnenin zijn legplanken aangebracht en een aparte ruimte met afsluitbaar deurtje. Aanvankelijk stond deze kast in de vroedschapskamer in het stadhuis. Vanaf 1820 stelde de vroedschap de kast ter beschikking aan het College van de Groote Visscherij, mogelijk als benadrukking van het aanmerkelijke belang van Vlaardingen in dat College. En zo werd de Vroedschapskast de Visscherijkast.
Uiteindelijk kwam de kast na restauratie in bruikleen terecht in het Visserijmuseum en later Museum Vlaardingen. De huidige kleur komt overeen met de kleurstelling van 1761. Buitengewoon belangrijke informatie; de kast is leeg!
\

De kledingstukken in de vitrine vertegenwoordigen de mode zoals deze door de elite aan het einde van de achttiende eeuw werd gedragen.
Het zijn een huisjasje voor heren, een caraco of kort damesjakje en een japon. Alles uitgevoerd in katoen en linnen met Indiase of Europese sits op een lichte ondergrond. Sits is een bewerkelijke en kostbare manier van decoratie en daardoor alleen weggelegd voor de welgestelden. Al deze kledingstukken zijn uit de periode 1750 - 1825 en prima geconserveerd.
Op de vloer van de vitrine staat een paar blauwe damesmuiltjes van zeemleer. De bovenzijde is fraai gedecoreerd met in zilverdraad een beeltenis van Lodewijk XIV, de Zonnekoning.

De keuze van Petra is het geheel aan sfeer die heerst in de Blauwe Salon, waaraan de vorm en kleur van de Visscherijkast en 18e-eeuwse kleding nadrukkelijk bijdragen.

Opnieuw een bijzonder topstuk in Museum Vlaardingen.