Themalezing: Pleijsier en de eeuw van de Romantiek

15-9-2021

Lezing over de 19e eeuw, de eeuw van de Romatiek en de eeuw waarin Arij Pleijsier leefde en werkte.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Arij Pleijsier. De terugkeer van een Vlaardings schildertalent organiseert het museum, in samenwerking met de Vereniging Vrienden van Museum Vlaardingen, twee inhoudelijke lezingen over de schilder en de periode waarin hij leefde. Op 9 september neemt conservator Claudia Steur, medesamensteller van de tentoonstelling, je mee in de wereld van Pleijsier. Hoe slaagt een jongen uit Vlaardingen - zonder kunstenaarsopleiding - erin om op te klimmen tot een geliefd kunstschilder in zijn tijd? Waarom koos hij voor het maritieme genre en door wie liet hij zich inspireren? En waarom lijkt Pleijsier nu vergeten, terwijl zijn werk in binnen- en buitenlandse musea te vinden is? Tijdens deze lezing krijg je antwoorden op deze vragen.

Op 15 september zal de Vlaardingse kunsthistorica Willy Atema verder ingaan op de 19e eeuw, de eeuw van de Romantiek en de eeuw waarin Pleijsier leefde en werkte. Pleijsier was een typische schilder van de romantiek. Maar de 19e eeuw was zeker niet ‘romatisch’; staatkundig, maatschappelijk en sociaal was het een stormachtige tijd. En ook artistiek gebeurde er veel; van het Impressionisme, de Haagse School en het Realisme, je kunt de vergetelheid van de stormvaste schilder zien aankomen.

De kosten bedragen € 7,50 per lezing, een combiticket is € 12,50, inclusief koffie en een drankje na afloop. De lezingen zijn gratis voor Vrienden van Museum Vlaardingen. Reserveren via info@museumvlaardingen.nl