Collectie op de weegschaal

4-10-2021

We zijn begonnen!

Zo'n tweeënhalf jaar geleden begonnen we, mijn collega conservator Frank de Hoog, Dieuwertje Wijsmuller (Creative Culture Consultancy, echt een expert op dit gebied) en ik, aan de voorbereidingen van het herwaarderingstraject van de collectie van Museum Vlaardingen. Een ambitieus, omvang en kostbaar project, waar onze voorgangers in het museum nooit hun vingers aan hebben willen branden. En begrijpelijk, want het is een project met veel haken en ogen, gevoeligheden en uitdagingen. Maar toch moet het gebeuren vinden wij, om de beheersbaarheid en bruikbaarheid van de collectie van het museum te vergroten en om er voor te zorgen dat objecten, die niet meer passen binnen het collectieprofiel van Museum Vlaardingen, een betere bestemming krijgen.

We hebben ter voorbereiding veel gesprekken gevoerd met belangrijke stakeholders, zoals de grote maritieme musea, enkele deskundigen in het maritieme veld en de Vlaardingse erfgoedpartners, over onze plannen. Vervolgens hebben we een projectplan opgesteld en (zeker niet onbelangrijk) gezocht naar externe financiering. We kunnen dit kostbare traject uitvoeren dankzij genereuze bijdragen van het Fonds Schiedam Vlaardingen, het Mondriaan Fonds en de Stichting Samenwerkende Maritieme Fondsen. We hebben, in samenwerking met een aantal stakeholders uit de stad, een collectieprofiel en selectiecriteria opgesteld. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een geschikte locatie, waar de hele collectie (20.000 objecten!) een plek kan krijgen, zodat we deze in zijn geheel kunnen bekijken en waarderen. Afgelopen zomer zijn alle objecten uit de externe opslagruimtes door het bedrijf VanWaarde schoon en stofvrij gemaakt. Dit was nodig zodat de medewerkers en vrijwilligers veilig kunnen werken.

En nu zijn we dan eindelijk echt begonnen! Het projectteam, bestaande uit Dieuwertje Wijsmuller, Frank de Hoog, Claudia Steur en Beau van ’t Hoen, geassisteerd door onze enthousiaste vrijwilligers, zijn vanaf vorige week op de locatie, die we nu al ‘De Fabriek’ noemen, druk bezig met het inrichten van de werkruimte en het plaatsen van de eerste lading objecten. Het voelt een beetje als schatgraven, want elke doos die geopend wordt, zit vol verrassingen.

In dit blog zal ik regelmatig over de voortgang van het herwaarderingstraject schrijven; hoe gaan we te werk, welke verrassingen komen we tegen, welke beslissingen nemen we, wat gebeurt er met de objecten die we afstoten etc. We kiezen voor een blog omdat we het zelf een heel leuk en interessant traject vinden, waar we graag meer over willen vertellen, maar ook omdat we het belangrijk vinden dat iedereen die dit wil op deze manier een beetje over onze schouders mee kan kijken. 'Ter leering ende vermaeck' zeg maar!

Léanne Selles
Directeur Museum Vlaardingen