Museum Vlaardingen heropent met boekenbeurs

25-1-2022

Boeken en tijdschriften uit bibliotheek voormalig Visserijmuseum te koop

Museum Vlaardingen hoopt deze week, na de vierde lockdown in nog geen twee jaar, de deuren weer te mogen openen. Naast de verschillende tijdelijke en vaste tentoonstellingen die dan eindelijke weer te bezoeken zijn, organiseert het museum een speciale 2e hands-boekenmarkt. Iedereen kan komen snuffelen in de boeken uit de bibliotheek van het voormalige Visserijmuseum.

Een bibliotheek en documentatiecentrum over de geschiedenis van de Noordzeevisserij past niet meer binnen het profiel van Museum Vlaardingen als stadsmuseum. Bovendien heeft het museum eenvoudigweg niet de faciliteiten, noch de menskracht, om een bibliotheek open te houden. Als onderdeel van een groot project, waarbij de gehele museale collectie wordt uitgezocht, is ook voor de boeken en tijdschriften van het voormalige Nationale Visserijmuseum een nieuwe bestemming gezocht.

Een deel van de boeken en tijdschriften is inmiddels overgebracht naar het Maritiem Museum Rotterdam en het Scheepvaartmuseum Amsterdam, ter aanvulling van hun eigen maritieme collecties. Ook het Stadarchief Vlaardingen heeft een selectie gemaakt uit het deel van de collectie dat betrekking heeft op de geschiedenis van Vlaardingen. Op deze manier blijft de kennis uit de collectie beschikbaar voor onderzoekers en andere belangstellenden.

In de boeken en tijdschriften die nu nog over zijn (en dat zijn er nog heel veel), bevinden zich tal van pareltjes voor de liefhebbers. Geschiedenisboeken, kookboeken, romans, kunstboeken en rapporten en tijdschriften over allerhande maritieme onderwerpen; er zit werkelijk van alles tussen. Om belangstellenden de gelegenheid te geven om in deze boekenschat rond te snuffelen, organiseert het museum een speciale boekenmarkt.

Alles mag weg voor kleine prijsjes dus wees er snel bij, want weg is weg!