Museum Vlaardingen kijkt terug op een mooi jaar met recordaantal bezoekers

18-1-2024

Hoogste aantal bezoekers sinds de heropening in 2015

Museum Vlaardingen kijkt terug op een mooi jaar met veel bijzondere tentoonstellingen en goedbezochte activiteiten. In 2023 ontving het museum 17.812 bezoekers. Dat is het hoogste aantal sinds de verbouwing en heropening van het museum in 2015.

Er waren in 2023 dertien tijdelijke tentoonstellingen in het museum te zien, over zeer uiteenlopende onderwerpen, zoals de zeer succesvolle Dino-tentoonstelling, de tentoonstelling met de indrukwekkende foto’s van de Afghaanse fotograaf Hedayat Amid en verschillende tentoonstellingen met en van hedendaagse Vlaardingse kunstenaars. En natuurlijk vierde het museum mee met de stad, met o.a. de jubileumtentoonstelling Ode aan de Stad. Vlaardingen 750 jaar. Stuk voor stuk bijzondere tentoonstellingen, voor een breed en divers publiek. Ook was er een gevarieerd activiteitenprogramma. Zo kwam Aad van Toor een paar keer langs voor de altijd succesvolle meet & greets met zijn fans en was het museum weer drie weken het logeerhuis van Sinterklaas. Maar natuurlijk waren er ook serieuzere activiteiten, zoals lezingen en verschillende muziek- en dansvoorstellingen. In totaal hebben bijna 18.000 mensen Museum Vlaardingen bezocht.

Museum op koers
Na de heropening in 2015 heeft het museum het niet gemakkelijk gehad. Bezuinigingen, een kelderbrand, vertraging bij de oplevering van de metro en de coronapandemie zorgden voor tegenvallende bezoekcijfers. Het museum heeft zichzelf de afgelopen jaren echter opnieuw uitgevonden. Directeur Léanne Selles: ‘Museum Vlaardingen is het museum van de stad. Met een diverse en gevarieerde programmering aan tentoonstellingen en activiteiten proberen we zoveel mogelijk het museum van, voor en door alle Vlaardingers te zijn. We zien ook echt dat steeds meer verschillende mensen ons weten te vinden. De koers die het museum enkele jaren geleden is ingezet, begint nu echt zijn vruchten af te werpen!’ Dit is niet alleen terug te zien in de bezoekersaantallen, maar bijvoorbeeld ook in de grote mate van steun die het museum ontvangt van lokale, regionale en landelijke fondsen.

Museumpaviljoen
Een ander hoogtepunt in 2023 was de herbouw van het museumpaviljoen tegenover het museum aan de kade. Sinds mei wordt het paviljoen gehuurd door Vlaardingen Partners. Selles: ‘We zijn heel blij met deze nieuwe huurder, er is nu al sprake van een prettige en vruchtbare samenwerking met de nieuwe citymarketingorganisatie van Vlaardingen. Zo wordt de Museumkade, met het museum, het toeristisch Infopunt, de Balder en de Stadskraan echt een mooie entree voor een bezoek aan de stad.’

Herwaardering
In 2023 rondde het museum ook het project af  waarbij de gehele collectie opnieuw is beoordeeld. Van de 13.832 beoordeelde objecten blijven er 5.743 in de collectie, moet er voor 497 nog verder onderzoek worden gedaan en zijn 7.592 objecten zoals dat heet, afgestoten. Hiervan hebben er tot nu toe 4.760 een nieuwe bestemming gevonden bij 21 musea en andere erfgoedinstellingen.

De afronding van het herwaarderingstraject is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van Museum Vlaardingen als een professioneel en stevig stadsmuseum van, voor en door alle Vlaardingers. Maar er zijn nog veel stappen te zetten. En daar gaan het museum de komende jaren  met veel enthousiasme, en met extra middelen, mee verder.  Museum Vlaardingen heeft onlangs van het landelijke Fonds voor Cultuurparticipatie en het lokale Fonds Schiedam Vlaardingen subsidie gekregen voor een nieuw driejarig programma ‘Maak het mee met Museum Vlaardingen’, een programma waarin het museum nog meer de samenwerking aangaat met de inwoners van de stad en op zoek gaat naar nieuwe verhalen en objecten, die een plek in het museum verdienen.

Toekomstsplannen
Selles: ‘Ook denken we na over een volledige vernieuwing van alle vaste presentaties in het museum. Deze zijn inmiddels ook al weer bijna 10 jaar oud en zijn aan slijtage onderhevig. Tijd dus voor een herinrichting, waardoor we nog beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van jonge, oude én nieuwe museumbezoekers, en we de kennis over, de waardering voor en de verbindingen binnen Vlaardingen een flinke impuls kunnen geven! Afhankelijk van de fondsenwerving hopen we de herinrichting in 2025 te realiseren.’

Voor 2024 staat een aantal bijzondere tentoonstellingen op de planning. Dit voorjaar zet het museum bijvoorbeeld de Powervrouwen van Vlaardingen in het zonnetje. Deze tentoonstelling geeft een podium aan diverse krachtige en inspirerende vrouwen uit heden en verleden van Vlaardingen. De zomer staat in het teken van de tweejaarlijkse tentoonstelling Rijnmondiaal, met en over hedendaagse kunstenaars uit de regio Rijnmond. In het najaar presenteert het museum een overzichtstentoonstelling van de Vlaardingse kunstenaar Wilma Kuil. Ook zal er een tentoonstelling gewijd worden aan Willem van Tijen, de architect die in Vlaardingen onder meer betrokken was bij bouw van de Westwijk en het Liesveldviaduct. Naast deze grotere tentoonstellingen is er weer een gevarieerd programma van presentaties en bijeenkomsten.

Hou voor de agenda de website van het museum in de gaten of neem een abonnement op de nieuwsbrief.