Op de gevoelige plaat

29-10-2021

Collectie foto's en ansichtkaarten uitgezocht

Naast de bibliotheekboeken, waar ik in mijn vorige blog over schreef, bevinden zich in de collectie van het voormalige Nationale Visserijmuseum vele duizenden foto’s en ansichtkaarten met visserij gerelateerde afbeeldingen.  Denk hierbij aan portretten van (vissers)schepen en bemanningsleden, ansichtkaarten met personen in klederdracht uit de verschillende vissersdorpjes of foto’s van evenementen, zoals Vlaggetjesdag etc. Ook voor deze deelcollectie wil het museum een betere bestemming vinden. Ten eerste omdat we  als stadsmuseum een andere positie binnen het erfgoed van de stad innemen, waardoor het verzamelen van foto's eerder een taak van het archief is dan van het museum. Een archief beschikt bovendien over betere bewaarcondities voor dergelijk materiaal.
Ten tweede omdat ook hiervoor geldt dat veel van deze foto’s en ansichtkaarten niet-Vlaardingse onderwerpen betreffen. Een ansichtkaart uit de jaren 20 van de vorige eeuw, waarop vissersvrouwen in Katwijkse klederdracht afgebeeld worden, is prachtig om te zien, maar past niet binnen het profiel van Museum Vlaardingen. Hiervoor moet dus een betere bestemming gevonden worden.

We hebben twee vrijwilligers van het Stadsarchief Vlaardingen, Peter Zuydgeest en Henk Brobbel, bereid gevonden om ons bij deze enorme klus te helpen. Zij hebben allebei enorm veel kennis van de geschiedenis van de visserij, dus dat komt goed van pas. Een dag in de week helpen ze mee met het uitzoeken van de foto’s en ansichtkaarten, waarbij ze het materiaal indelen in Vlaardingen, Maassluis, Scheveningen, Katwijk/IJmuiden en overig. Bij zo’n beetje elke foto of kaart die uit de doos gehaald wordt, weten ze een mooi verhaal te vertellen. Een beeld vertelt meer dan 1000 woorden….

De foto’s van de Vlaardingse en Maassluise visserij zullen worden opgenomen in de Topografisch-Historische Atlas van het Stadsarchief Vlaardingen. Voor het overige materiaal nemen we contact op de gemeentelijke archieven van Scheveningen (Den Haag), Katwijk en IJmuiden. Als er daarna nog beeldmateriaal over is, zullen hier vast nog liefhebbers voor te vinden zijn.

Léanne Selles
Directeur Museum Vlaardingen

Bekijk ook de eerdere blogs over de herwaardering