Op digitale tijdreis naar het Vlaardingen van 1273

1-8-2023

Vlaardingen van toen bewoond door Vlaardingers van nu!

Dit jaar vieren we dat Vlaardingen 750 jaar geleden Stadsrechten ontving. Maar hoe zag de ‘stad’ er 750 jaar geleden eigenlijk uit? Er zijn natuurlijk geen films of foto’s uit die tijd bewaard gebleven. Alles wat we weten over het Middeleeuwse Vlaardingen is afkomstig van archeologische opgravingen en historische bronnen. Op basis van dit materiaal is, ter gelegenheid van de viering van 750 jaar Stadsrechten, een digitale animatie gemaakt van het Vlaardingen van 1273. De animatie begint met een overview van het waterrijke gebied langs de Noordzee. Langzaamaan wordt ingezoomd op  de ‘stad’ Vlaardingen; een kleine nederzetting langs het water. We herkennen de Hoogstraat, de terp met daarop een kerk en de voorloper van de haven. We zien de inwoners rondlopen en met elkaar praten, kinderen spelen en rennen achter de kippen aan. Extra bijzonder is het dat het Vlaardingen van toen bewoond wordt door Vlaardingers van nu. Onlangs lieten 50 Vlaardingers zich scannen als boerin, visser of marktkoopman, waarna ze als avatar geüpload zijn in de animatie. Herken jij ze?

De animatie is onderdeel van de tentoonstelling Ode aan de Stad. Vlaardingen 750 jaar  in Museum Vlaardingen. Op de tentoonstelling bouwt de archeologische werkgroep Helinium tevens aan een fysieke maquette van Vlaardingen in de 13e eeuw. De tentoonstelling is nog t/m 7 januari 2024 te bezoeken.

De animatie is ook op het Youtube kanaal van Museum Vlaardingen te bekijken.

De animatie is ontwikkeld door Alarmvogel en is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland. Met dank aan Vlaardingen Partners.