Vlaardingse kustvissertjes (1911-1947) in kaart gebracht

29-6-2021

Bij visserij denkt men in Vlaardingen altijd aan zeevisserij met buizen, hoekers, loggers, stoom- of motortrawlers. Maar er waren ook ca. 125 Vlaardingers die met kleine bootjes visten op het Scheur, de Nieuwe Waterweg, Botlek, Oude Maas en omgeving visten.

Bij visserij denkt men in Vlaardingen altijd aan zeevisserij met buizen, hoekers, loggers, stoom- of motortrawlers. Maar er waren ook ca. 125 Vlaardingers die in de eerste helft van de 20e eeuw met kleine bootjes visten op het Scheur, de Nieuwe Waterweg, Botlek, Oude Maas en omgeving visten. Het waren voor het overgrote deel roeibootjes. Dankzij het gedigitaliseerde Centraal Visserijregister – een project van het Zuiderzeemuseum en Museum Vlaardingen – komen die Vlaardingers tevoorschijn. In het Vriendenmagazine De Spil (nr 59) vertelt historicus Jan P. van de Voort hier meer over. Hierbij het complete overzicht van de Vlaardingse kustvissertjes.