Artificialia Mundo. De wereld van Yvonne Verzijlbergh

Stap in de ‘Wunderkammer’ van Yvonne Verzijlbergh en dompel je onder in een onwaarschijnlijke wereld van exotica uit verre landen, rariteiten en spannende fantasiedieren.

Yvonne Verzijlbergh (1946) heeft twee passies: biologie en beeldende kunst. Ze kiest in 1964 voor een studie aan de Rotterdamse Kunstacademie. Haar werk ontwikkelt zich in abstracte richting: vierkanten, diagonalen, kleurverloop. Ze werkt met textiel, gebruikte materialen zoals zeemleer, oude ketelpakken en papier. Het intrigeert haar hoe materialen veranderen door bijvoorbeeld verhitten of drogen: zij ziet schoonheid in aantasting en verval. Haar werk is te zien in verschillende exposities en ze krijgt diverse opdrachten. 

Van 1973 tot 1998 is Yvonne als kunstenaar/docent verbonden aan de Vrije Academie Vlaardingen. Zij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kunsteducatie van volwassenen en basisschoolleerlingen in deze stad.

Artificialia Mundo

Deze tentoonstelling is niet meer te zien

  • Wunderkammer van naturalia en artificialia
  • Exotica uit verre landen
  • Rariteiten
  • Spannende fantasiedieren

Wie verre reizen maakt

Stap in de ‘Wunderkammer’ van Yvonne Verzijlbergh en dompel je onder in een onwaarschijnlijke wereld van exotica uit verre landen, rariteiten en spannende fantasiedieren.

Geboeid door de schoonheid van rariteiten heeft Yvonne altijd gereisd en verzameld, omdat zij zich graag laat inspireren door objecten, vormen en fragmenten uit een voorbij leven of een andere cultuur. Yvonne geeft ze nieuw leven, een nieuwe waarde. Opgebouwd uit combinaties van naturalia en artificialia creëert ze nieuwe, verrassende objecten, die op intrigerende wijze verhalen lijken te vertellen. Maar welke verhalen dit zijn? Dat laat Yvonne ons zelf bedenken.

 

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Stichting Fonds Schiedam Vlaardingen en Stichting De Groot Fonds.

Leuk museum! Boven verwachting! Aardige dames, zij gaven een goede uitleg over het museum. Alles zeer schoon.

Nelleke van Meijgaard, oktober 2021