Ode aan de Stad. 750 jaar Vlaardingen

1273. Vlaardingen ontvangt stadsrechten. De Vlaardingers krijgen hiermee meer autonomie; ze kunnen tolvrij handel drijven en krijgen een eigen bestuur en eigen rechtspraak. Het verkrijgen van stadsrechten was heel belangrijk voor de ontwikkeling van de stad.

Nu worden bestuur, belastingen en rechtspraak voornamelijk op landelijk, of zelfs op Europees niveau geregeld. Wat 750 jaar geleden Vlaardingen tot stad maakte, speelt tegenwoordig dus nauwelijks meer een rol. Waarom vieren we dan dat we 750 jaar stadsrechten hebben? Wat is eigenlijk een stad?

Museum Vlaardingen zet de STAD in de schijnwerpers en neemt je mee op een zoektocht naar de stedelijke identiteit. Op de Catwalk van Vlaardingen ontdek je bijzondere, maar ook alledaagse voorwerpen uit de afgelopen 750 jaar, die bepalend waren en/of zijn voor die identiteit.

Ode aan de Stad

16 juni 2023 t/m 7 januari 2024

• STAD in de schijnwerpers
  • Catwalk van Vlaardingen
  • Bijzondere en alledaagse Vlaardingse voorwerpen
  • Oude en nieuwe Stadsrechten

Catwalk van Vlaardingen

De Catwalk begint en eindigt met de Stadsrechten. We tonen een van de oudst bewaarde documenten waarop de Vlaardingse stadsrechten uit 1273  staan vermeld. Maar ook de nieuwe stadsrechten, die op 14 mei 2023 aan de stad zijn aangeboden, ontbreken niet in deze tentoonstelling.

Drie stadsmaquettes vormen de ‘showstoppers’ van de Catwalk, elke maquette vertegenwoordigt een belangrijke periode uit 750 jaar stadsgeschiedenis. Je ziet de stad letterlijk uitgroeien van de kleine nederzetting uit 1273 tot het Vlaardingen van nu.

Aan het eind van de Catwalk vragen we je: Wat maakt Vlaardingen eigenlijk jouw stad?

Een fijne middag beleefd bij Museum Vlaardingen.

Marian van Klink-van Schie, oktober 2021