Arij Pleijsier. De terugkeer van een Vlaardings schildertalent

Museum Vlaardingen presenteert de eerste overzichtstentoonstelling van Arij Pleijsier (1819-1879). Pleijsier, de zoon van een Vlaardingse aannemer die uitgroeide tot een geliefd kunstenaar in zijn tijd. Arij Pleijsier. De terugkeer van een Vlaardings schildertalent volgt de artistieke carrière van Pleijsier, van zijn jeugd in Vlaardingen tot zijn successen in Amsterdam.

Van Vlaardingen naar de Amsterdamse kunstenaarswereld
De artistieke loopbaan van Pleijsier begint in Den Haag. Na een leerperiode bij enkele huis-, rijtuig- en decoratieschilders zet hij hier vanaf 1842 zijn eerste echte stappen in de kunstwereld. In deze periode wordt hij lid van twee kunstenaarsverenigingen: het Haagse Pulchri Studio en later het Amsterdamse Arti et Amicitiae. Zo komt Pleijsier in contact met kunstliefhebbers en benut hij allerlei mogelijkheden om zijn werk te exposeren. Het Vlaardingse schildertalent slaagt erin om zowel nationale als internationale bekendheid te verwerven en mag verschillende personen uit de hoogste kringen tot zijn clientèle rekenen. Ingegeven door de reizen die hij al sinds zijn jeugd aan boord van schepen maakt, wijdt Pleijsier zich vrijwel geheel aan de marineschilderkunst: een populair genre in zijn tijd. Hij laat zich in zijn werk inspireren door beroemde 17de-eeuwse marineschilders en succesvolle tijdgenoten. Hoogtepunten in zijn carrière vormen ongetwijfeld de grote opdrachten die hij van de koninklijke familie ontvangt.

Uit de vergetelheid
Na zijn overlijden is het grote publiek Pleijsier snel vergeten. De meer traditionele schilderkunst uit de Romantiek, waaraan hij zijn hele leven trouw blijft, krijgt tegen het eind van de 19de eeuw een negatieve bijklank. Pas vanaf de jaren zeventig en tachtig van de 20ste eeuw komt een herwaardering van de Romantiek op gang. Ten onrechte blijft het werk van Pleijsier onopgemerkt. Met deze tentoonstelling wil Museum Vlaardingen Pleijsier weer het podium bieden dat dit Vlaardingse schildertalent verdient.

Arij Pleijsier. De terugkeer van een Vlaardings schildertalent

Deze tentoonstelling is helaas niet meer te zien.

Schenking

De aanleiding voor deze tentoonstelling is de schenking van een aantal werken van Pleijsier door Trevie B.V. en Stichting Fonds Museum Vlaardingen in de afgelopen twee jaar. Nu zullen voor het eerst alle schenkingen op zaal worden gepresenteerd. Voor de expositie, die zowel een kunsthistorische als een historische insteek heeft, wordt deze eigen collectie aangevuld met schilderijen en objecten uit diverse andere museale en particuliere collecties.

Deze tentoonstelling is opgedragen aan André Fontijne.
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Stichting Fonds Museum Vlaardingen, Fonds Schiedam Vlaardingen, Fonds 21, De Groot Fonds, Deltaport Donatiefonds, G.Ph. Verhagenfonds, Elise Mathildefonds en Stichting Gifted Art

Hier kun je veel te weten komen over de rijke geschiedenis van Vlaardingen. Het museum is goed opgezet met veel aandacht voor de haringvisserij, de industrie en de groei van de stad door de eeuwen heen. Op veel plaatsen video's met verdere informatie. Er zij veel activiteiten voor kinderen. Gratis toegang met de Museumkaart.

Pharao2016, april 2018