Rijnmondiaal. Beeldende poezie uit de regio Rijnmond

In de industriële stadsregio Rotterdam- Rijnmond vinden voortdurend veranderingen plaats in de industrie, bevolkingsopbouw en ruimtelijke ordening: ‘DIE STAD KOMT NOOIT AF!’

De sfeer van voortdurend vormgeven van de leefomgeving is tot op de dag van vandaag zichtbaar en voelbaar in de kunstproductie uit deze regio. Beeldende kunst uit regio Rijnmond kent een eigen poëzie, die gekenmerkt wordt door humor en ironie, geworteld in de realiteit. De beeldende kunst uit de Rijnmond kan zich moeiteloos meten met kunstuitingen uit de rest van de wereld.

Vandaar de naam Rijnmondiaal. Voor deze tentoonstelling waren zestien kunstenaars geselecteerd die de eigentijdse beeldende kunst uit de regio Rijnmond vertegenwoordigen. De deelnemende kunstenaars waren: Ton Delfos, Sjef Henderickx, Rob van der Hoeven, Fenneke Hordijk, Diederik Klomberg, Wilma Kuil, Olaf Mooij, Magriet Mostert, Irma Rengur, Piet Rook, Ropp Schouten, Charlotte Schleiffert, Eric van Straaten, Winnie Teschmacher, Eveline Visser en Karin de Visser. Het werk van deze kunstenaars bevindt zich in collecties van o.a. Museum Boymans van Beuningen, Museum Voorlinden, het Stedelijk Museum Amsterdam en in verzamelingen in binnen- en buitenland, wat het hoge niveau van de beeldende kunst uit de regio Rijnmond, en daarmee deze van tentoonstelling, aantoont.

Rijnmondiaal. Beeldende poezie uit de regio Rijnmond

Deze tentoonstelling is niet meer te bezoeken

• 16 kunstenaars uit de regio Rijnmond
  • Actuele en hedendaagse kunst
  • Kenmerk: humor en ironie, geworteld in de realiteit

Rijnmondiaal werd mede georganiseerd door de Stichting Metamorphose. Deze Vlaardingse stichting organiseert en ondersteunt projecten en evenementen met een sociaal- educatief karakter op het gebied van kunst en cultuur in de ruimste zin van het woord. Het is de bedoeling dat Rijnmondiaal iedere twee jaar zal plaatsvinden, om zo de ontwikkelingen in de regio te blijven volgen.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Fonds Schiedam Vlaardingen, Stichting Elise Mathildefonds, J.E. Jurriaanse Stichting, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Mondriaan Fonds en de Gemeente Vlaardingen.

Aardige museum met vriendelijk personeel, leuke museumwinkel en (voornamelijk) de geschiedenis van de visserij in Vlaardingen. Boven nog een kleine expositie moderne kunst. De visserij was niet helemaal mijn ding, maar alsnog een leuk ingericht museum en toffe eventlocatie. Heel mooi zaaltje aan de voorzijde waar wij met onze groep een Chinese kalligrafie workshop kregen: heel tof!

Marieke Tjang-Monterie, augustus 2023