Agnetalezing 2024: Van pleegzuster tot professional

8-3-2024

Van pleegzuster tot professional

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, organiseren Museum Vlaardingen en de Stichting Kracht van Vrouwen Vlaardingen de jaarlijkse Agnetalezing. De Agnetalezing is een vast onderdeel van het activiteitenprogramma van de Geuzenmaand en  wordt dit jaar gegeven door historicus en verpleegkundige Nannie Wiegman. Haar verhaal heeft als titel:

Van pleegzuster tot professional

Ziek-zijn is heel vervelend. Tot ver in de 19de eeuw bleef je bij ziekte gewoon thuis. Moeders en dochters verzorgden de patiënt. De opmars van het ziekenhuis als hart van de gezondheidszorg, zoals we dat nu kennen, begint pas na 1870. Vanaf dat moment groeit de behoefte aan opgeleide verpleegsters spectaculair. Inmiddels gaat er in de zorg meer dan 100 miljard om en zijn er desondanks grote tekorten. In die 150 jaar ontwikkelden verpleging en verzorging zich tot respectabele en onmisbare vrouwenberoepen.

Hoe zit die ontwikkeling in elkaar, waarom is verplegen nog steeds vooral een vrouwenberoep, hebben wij hier in Nederland ook ‘Nightingales’ en tenslotte, zitten we met de verpleging en verzorging op de goede weg?

Nannie Wiegman

Nannie Wiegman is historica en verpleegkundige. Als grondlegster van het Florence Nightingale Instituut zette ze in Nederland de geschiedenis van de verpleging en verzorging op de kaart. Momenteel is zij directeur van de Stichting Zuster Vernède, een stichting die het wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van de verpleging en verzorging subsidieert. Daarnaast schrijft zij in opdracht van Uitgeverij Unieboek/Het Spectrum een boek over de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep vanaf 1850. Tevens is een biografie over verpleegster Frederike Meijboom (1871-1971) in voorbereiding.

Na de lezing van Nannie Wiegman zal Kracht van Vrouwen Vlaardingen kort iets vertellen over het nieuwe initiatief 'de Agnetaspeld', die in 2025 voor het eerst zal worden uitgereikt. Ook is er gelegenheid de nieuwe tentoonstelling Powervrouwen van Vlaardingen te bezoeken. Singer-songwriter TESSA. treedt op tijdens de borrel.

Agnetalezing 2024
8 maart 2024, aanvang 20.00 uur (inloop vanaf 19.30)
Museum Vlaardingen, Westhavenkade 54, Vlaardingen

Tickets: € 8,50 (inclusief hapje en drankjes), verkrijgbaar via onderstaande ticketbutton (evenementen & extra's).

Agnetalezing 2024